Veel gestelde vragen
Wij krijgen veel vragen van ouders en betrokkenen over ons onderwijs en de school. De meest gestelde vragen hebben we voor u op een rij gezet.
De naam vrijeschool kan inderdaad voor verwarring zorgen. Het woord 'vrij' staat van oudsher voor het vrij zijn van overheidsbemoeienis. De vrijeschool is gebaseerd op klassikaal onderwijs. We hechten juist veel waarde aan regels op de vrije school. In de rest van de wereld heet ons onderwijs Waldofschool, naar de oprichting van de eerste Waldorfschool voor de kinderen van fabrieksmedewerkers van de Waldorffabriek.
Het woord 'vrij' van vrijeschool zorgt dus enkel in Nederland voor verwarring...
Het ‘vrije’ is echter deels wel ook terecht. Er is ruimte voor de leerkracht om lessen zelf vorm te geven en het onderwijs zo in te richten dat elk kind, maar ook de gehele groep, zich op een goede manier kan ontwikkelen. Met name het periodeonderwijs vraagt van de leerkrachten veel eigen inbreng.
Ritme en regelmaat zijn heel erg belangrijk op onze school. Kinderen ontlenen er (zelf) vertrouwen aan.
We hebben een rooster waarin de verschillende vakken (taal, rekenen, euritmie, schilderen, Engels etc.) zijn opgenomen. Gewoontevorming en ritmes is in ons onderwijs heel erg belangrijk. Onze jaarfeesten volgen ook het ritme van de natuur. Iedere dag verloopt min of meer hetzelfde. Onze leerlingen weten precies wat er van hen verwacht wordt.
Het is wettelijk vastgesteld vanuit het Ministerie van Onderwijs hoeveel uren een kind naar school moet gaan, daar voldoen wij gewoon aan net als elke andere school in Nederland. Dit wordt gecontroleerd door de onderwijsinspectie.
De onderwijsinspectie stelt dat goed onderwijs betekent dat de domeinen kwalificatie, socialisatie en personificatie met elkaar in balans zijn. Op onze school is dit in balans doordat we een breed en geïntegreerd aanbod aanbieden op zowel cognitief, kunstzinnig, creatief, motorisch als sociaal-emotioneel vlak, aansluitend bij de verschillende leeftijdsfasen. Leren vanuit hoofd, hart en handen staat centraal. Het grootste verschil met regulier onderwijs is dat alle onderdelen van ons gevarieerd aanbod even belangrijk zijn. Taal is net zo belangrijk als gymnastiek. En rekenen net zo leerzaam als schilderen.
De resultaten van de Vrijeschool Rotterdam-West zijn goed. Om dit te controleren hebben wij tussentoetsen en een eindtoets. We werken samen met het Ministerie en voldoen aan alle wettelijke eisen. De resultaten van onze school verschillen niet van een reguliere basisschool.
Dagelijks worden de vakken taal, rekenen, lezen aangeboden. Daarnaast hebben we vakken als euritmie, schilderen, gymnastiek, techniek, heemkunde (wereldoriëntatie), Engels, handvaardigheid, handwerken, muziek, vormtekenen. Ook via deze vakken leren kinderen taal, rekenen en lezen. Tijdens de lessen wordt veel aandacht besteed aan de persoonsvorming.
We leren leerlingen onder meer samenwerken, reflecteren en zelfstandig werken. Jaarlijks ontvangen de leerlingen naast een rapport waarin de cognitieve resultaten staan een getuigschrift waarin staat hoe zij zich bij alle onderdelen als mens ontwikkeld hebben. Voor de vakken taal, rekenen, lezen nemen we twee keer per jaar Cito’s af om de ontwikkeling van het kind te volgen.
Deze is prima. Ook vrije scholen hebben zich te houden aan het basis curriculum dat wordt voorgeschreven. Alle taal en rekendoelen zijn hetzelfde als de doelen op een ‘gewone’ school. Aan het eind van de 6e klas (groep 8) maken alle kinderen de doorstroomtoets. Wij nemen de LiB toets af. Dit is een genormeerde toets waarbij we de vaardigheden op het gebied van rekenen, taal en wereldoriëntatie afnemen. Deze toets sluit aan bij de nieuwe stof op het voorgezet onderwijs. Bovendien horen we vaak terug van middelbare scholen dat ze onze leerlingen graag hebben in de klas. Ze worden vaak gezien als sociaal ontwikkeld, nieuwsgierig, vol initiatief en vooral leergierig.
Absoluut! Als je het als ouder belangrijk vindt dat kinderen zich ontwikkelen op hoofd, hart en handen, dan ben je bij ons aan het goede adres. De leerkrachten nemen jullie vanzelf mee in de pedagogische achtergronden van de antroposofie. Dit gebeurt op ouderavonden.
Daarnaast is antroposofie vooral een inspiratiebron voor de leerkrachten; hoe naar de leerlingen kijken, welke ontwikkelingsfases moet het kind doormaken en hoe kunnen wij deze leerling optimaal laten ontwikkelen. het is fijn dat een heel team hierin een eenduidige pedagogische visie heeft. Als je als ouder daar ook interesse in hebt is dit mooi meegenomen, maar het is geen must.
Ouderwets klinkt negatief, alsof vernieuwing per definitie goed is. Vrijeschool onderwijs is ruim100 jaar oud, en was destijds en is in essentie bedoeld als vernieuwingsschool. Net als Dalton, Jenaplan en Montessori onderwijs. Essentie is dat we vanuit onze traditie, ons als leerrkacht en team afstemmen op dat wat de generatie kinderen van ons vraagt qua aanbod en aanpak.
Vrijeschoolonderwijs is in die zin ouderwets, dat het klassikaal onderwijs is in jaarlagen. Ook gebruiken we enkel heel gericht digitale leermiddelen, hebben we nog krijtborden en werken we enkel uit leer/werkboeken en schrijven de kinderen met vulpen.
We zien tegelijkertijd dat steeds meer scholen en ook het Ministerie dingen overnemen uit het Vrijeschoolonderwijs. Bijvoorbeeld dat de kleutertoets is afgeschaft omdat je kleuters hier nog niet mee moet belasten. Daarnaast is er een tendens om meer spelend leren in de kleuterklas toe te staan, beweging en rekenen te combineren, muziek in de klas. Ook het schoolbord wordt weer populair en verkondigd door EDI-expert Marcel Schmeier onder de slogan 'slow teaching'. En inmiddels is er ook wetenschappelijk onderzoek dat de effectiviteit van dit schoolbord, schrijven, fysiek ipv digitaal werken etc. ondersteunt.
We hebben op onze school in alle klassen heel bewust krijtborden. We hebben 1 digibord, en in de hoogste klassen wordt dit digibord, de beamer en laptops gericht ingezet.
We zijn erg trots op onze prachtige borden met tekeningen en handgeschreven uitleg.
We werken binnen de stichting aan een gezamenlijke leerlijn digitale geletterdheid en mediawijsheid. Op dit moment komen doelen op dit domein aan bod in zowel het periodeonderwijs als bij het maken van werkstukken en presentaties.
We vinden het erg belangrijk dat we onze leerlingen leren hoe zij verstandig met ICT kunnen omgaan, maar ook hoe zij de juiste informatie moeten vinden en bewerken, waar ze kunnen zoeken, zoektermen, de betrouwbaarheid van informatie etc. De introductie van het gebruik van digitale media zal daarom binnen een passende leeftijdsfase en op creatieve en kritische wijze plaatsvinden. Tevens gebruiken we ICT als remediërend lesmateriaal. Dyslectische leerlingen werken bijvoorbeeld met speciale programma’s op een laptop.
De maatschappij verandert voortdurend. De wereld is complex. Kinderen die beginnen met de basisschool worden voorbereid op een toekomst die we nog niet precies kennen. De kunst van goed onderwijs is ze die kennis, vaardigheden en attitudes bij te brengen die maken dat zij zelf kunnen bijdragen aan het vormgeven van die toekomst.
Dat zijn zowel de basisvaardigheden, maar bij uitstek ook sociaal-emotionele en creatieve vaardigheden waardoor kinderen stevig in hun schoenen staan, zichzelf kennen en hun eigen talenten blijven ontwikkelen. Met onderwijs voor ‘hoofd, hart en handen’ geven wij het onderwijs voor de 21ste eeuw.
We horen dat ouders daar geen probleem mee hebben en vooral blij zijn dat hun kind met plezier naar school gaat. Wat wij daarnaast als school van ouders terug krijgen is dat er juist veel speelafspraken zijn. Er moet immers al op tijd afspraken gemaakt worden omdat kinderen uit verschillende wijken komen. Zo voorkom je dat na schooltijd alle kinderen al weg zijn terwijl je erg graag als kind iets wil afspreken.
Wij behandelen wij alle doelen van rekenen, taal en wereldoriëntatie zoals wettelijk voorgeschreven door het Ministerie van Onderwijs. Daarnaast doen wij meer. Muziek, schilderen, toneel, euritmie, tekenen, periodes over een bepaald onderwerp enzovoorts. We zijn dus een basisschool plus. Daarnaast zit het in ons onderwijs vervlochten dat wij leren met hoofd, hart en handen en dat soms allemaal tegelijk… De tafels kun je ook zingen en een letter kan je schilderen.
Wij toetsen voortdurend. Vanaf de kleuters monitoren wij leerlingen adhv ontwikkeldoelen in ons leerlingvolgsysteem. Wij nemen allerlei kleine en grotere toetsen af, gekoppeld aan onze methoden, als afsluiting van een periode, dictee. En uiteraard doen wij 2x per jaar de niet-methodegebonden Cito toets.
In groep 8/klas 6 nemen wij de doorstroomtoets LiB af.
Toetsen doen wij in eerste instantie voor onszelf. Om te weten of de lesstof is aangekomen, of we aanpassingen moeten doen in aanbod of aanpak. De leerlingen merken hier zo min mogelijk van door daar geen nadruk op te leggen. De leerkracht heeft de resultaten nodig als spiegel voor zijn of haar eigen resultaten in de klas.
De basis van ons onderwijs is de antroposofie. Die kan als spiritueel ervaren worden. Dit uit zich onder andere door de jaarfeesten te vieren.
Wij hebben meer ouderbijdrage nodig voor ons onderwijs dan reguliere basisscholen, maar dit is vrijwillig. Het geld hebben we nodig voor alle materialen voor de kinderen en extra docenten voor bijvoorbeeld handvaardigheid. De hogere ouderbijdrage mag echter nooit een reden zijn om niet naar onze school te kunnen komen. Neem gerust contact op met de schoolleider als u hier vragen over heeft.
Wij vinden de vrijeschool geen eliteschool, maar daar zijn verschillende criteria voor. Onze school is heel divers. Iedere leerling, met elke (culturele) achtergrond, is van harte welkom op onze school. Wij kijken naar de leerling en of wij het onderwijs kunnen bieden die de leerling nodig heeft.
Ja! Naast de reguliere opleiding hebben alle leerkrachten hebben of de Vrijeschool PABO afgerond of een Applicatiecursus gedaan bij de Hogeschool Leiden (vrijeschoolpabo)
Waar er kinderen zijn, zijn er ook kinderen die moeite hebben met regels. Wij hebben met elkaar duidelijk afspraken over de manier dat kinderen (en ouders en leerkrachten) zich moeten gedragen op school. Daar zijn duidelijk consequenties aan verbonden, zoals op iedere andere school. Straffen is nooit echt wenselijk maar soms wel nodig om kinderen iets duidelijk te maken. Hierin verschillen wij niet van andere scholen.
Ons gevarieerde en geïntegreerd onderwijsaanbod heeft als gevolg dat leerlingen het leren leuk vinden en daardoor blijvend in ontwikkeling zijn. Kinderen die van de vrijeschool komen hebben geleerd om te zoeken naar de mogelijkheden en niet te struikelen over de onmogelijkheden.
Vrijeschoolkinderen worden vaak getypeerd als creatieve denkers, betrokken bij de school. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat veel vrijeschoolleerlingen leren leuk blijven vinden, ook aan het einde van de schooltijd.
Een fijne school, waar mijn kind ruimte krijgt om te worden wie ze is